Iratkozz fel hírlevelünkre!
Magazin előfizetés

3 szűrővizsgálat, amire minden évben menj el, ha aktív életmódot folytatsz

3 szűrővizsgálat, amire minden évben menj el, ha aktív életmódot folytatsz
Facebook
Twitter
Pinterest
Hobbi sportolóként nyilvánvalóan figyelsz a megfelelő mennyiségű pihenésre, a testi-lelki egyensúlyra, egészségesen táplálkozol, és rendszeresen mozogsz legyen az futás, kerékpározás, úszás, vagy épp valamilyen fitnesz tevékenység. Azonban mennyire vagy tudatos a megelőzést illetően?
A cikk támogatója az OTP Egészségpénztár

Bármilyen célod is van a sportban, akár fogyás, az egészséged megőrzése, vagy épp egy amatőr verseny sikeres teljesítése, kicsattanó egészségre van szükség, hiszen minőségi edzésmunkát csak erős, felkészült és fitt szervezettel tudsz hatékonyan végezni. Az egészség hosszú távú megőrzéséhez pedig az aktív, kiegyensúlyozott életmód mellett nagyon fontos a betegségek és a sérülések kivédése, így érdemes az orvost csupán megelőzési célból akkor is felkeresni, ha épp semmilyen tüneted nincs. Azonban a mindennapi, rohanó életvitel során kevesen szoktak arra időt és energiát fordítani, hogy akkor is felkeressenek egy szakembert, ha épp azt érzik, nincs is semmi bajuk. Pedig amennyiben állóképességi, vagy bármilyen statikus sportot is űzöl, érdemes legalább évente egy alkalommal kivizsgáltatni magad.

És mit szólnál, ha egy kis odafigyeléssel még pénzt is takaríthatnál meg, továbbá a családtagjaidra is kiterjeszthető kedvezményekben részesülnél? Ráadásul az OTP Egészségpénztár tagjaként ezeket a szűrővizsgálatokat fedezheted a gyarapodó pénztári egyenlegedből is, hiszen évente akár 150 ezer Ft pluszforrás gyűjthető Egészségpénztárral, amit felhasználhatsz az egészségedre, vásárolhatsz a keretből például bizonyos típusú okosórákat, de gluténmentes élelmiszerekre vagy szűrővizsgálatra is költheted a forrásodat.

Kardiológiai szűrés

Amennyiben hosszú távú célokkal vágtál bele bármilyen állóképességi sportba, például futásba, és komolyan veszed a felkészülést, akkor érdemes olyan pulzus alapú edzéstervet választanod, amire a legtöbb szakember is esküszik. Ilyen esetben viszont, pláne, ha szakképzett edző irányítja az edzésmunkát, javasolt még a felkészülés megkezdése előtt egy teljes karidológiai kivizsgálás alá vetned magad, ahol terheléses EKG, és szívultrahang is készül. Egy ilyen diagnosztika birtokában az edződ dolgát is megkönnyíted, és biztonságosabban fogja tudni beállítani a számodra ideális pulzustartományokat, amiket az edzések során majd érdemes mindig figyelni egy pulzus mérésre alkalmas sportóra segítségével. Ráadásul a pulzus alapú edzéssel a fejlődés is sokkal pontosabban monitorozható a szakemberek által használt online edzésnaplózó alkalmazásoknak köszönhetően. Egy rendellenesen magas pulzus például előre jelezhet már egy korai betegséget is, de szimplán azt is üzenheti a testednek, hogy fáradtabb vagy a szokásosnál, tehát mindenképp célszerű nem csak sportolás közben, hanem akár egész nap nyomon követni a pulzusod adatait, viszont ahhoz, hogy tisztában legyél azzal, hogy mi az ideális először el kell végezni egy teljes körű diagnosztikát, amit aztán javasolt évente egyszer ellenőrzésképp megismételni.

Pulmonológiai vizsgálat

Sokan nem is gondolnak arra, hogy állóképességi sportolóként mekkora szerepet kap a tüdő. Nem csak az oxigéncsere szempontjából kulcsfontosságú szerv, de a tökéletes teljesítmény leadása miatt is érdemes megismerned a tüdőkapacitásod pontos adatait. Erre pedig tökéletesen alkalmas egy pulmonológiai kivizsgálás, ahol a szokásos, éves röntgen mellett kilégzéses tesztet, és egyéb vizsgálatokat, például oxigénfelvevő képességre vonatkozó adatokat is kérhetsz a szakorvostól. A futóknak híresen erős a tüdejük, olyannyira, hogy a legelszántabbakat még a leghidegebb téli időjárás sem taszíthatja zárt térbe futópadra, és kutatások is bizonyítják, hogy azok a sportolók, akik rendszeresen futnak szabad téren a téli hónapokban is, hosszú távon sokkal erősebb immunrendszert mondhatnak magukénak. Így ha te is kedvet kaptál hozzá, hogy az idei telet ne egy konditermi futópadon edzd végig, akkor érdemes egy pulmonológiai vizsgálatra bejelentkezned, hogy megtudd, biztosan minden rendben van-e, és felkészültél a kihívásra, amit a hidegben való edzés jelent. Egy dologban biztos lehetsz, még ha elinduláskor azt érzed majd, hogy semmi kedved kilépni a meleg lakásból a fagyos utcára, amint hazaérsz majd a futásból, sokkal erősebb és magabiztosabb leszel!

Kép

Általános laborvizsgálat

Mindenkinek ajánlott évente egyszer, ha másért nem is, de legalább egy vérvétel erejéig felkeresni a háziorvosát, azonban azoknak, akik rendszeresen sportolnak nélkülözhetetlen az éves labor. Egy nagy vérképhez pedig manapság már olyan extra szolgáltatásokat is igényelhetsz, mint például bizonyos ételintoleranciák megismerése, amikre azért lehet szükséged sportolóként, mert ha hosszú távú céljaid vannak, akkor az edzések mellett előbb-utóbb meg kell barátkoznod a sporttáplálkozás alapjaival is. Ahhoz viszont, hogy olyan frissítést használj, amikre a szervezeted jól reagál mindenképp érdemes tudni, hogy nem vagy-e például laktóz-, vagy gluténérzékeny. Lehet, hogy a hétköznapi életben nincs semmilyen tüneted, ám egy megerőltetőbb edzés közben már másképp reagálhat majd az emésztésed a bevitt tápanyagokra, ezért is fontos tudni, hogy mit szabad, és mit nem javasolt fogyasztani. Az éves vérvizsgálat pedig azért sem elhanyagolható, mert számos rejtett gyulladást, és későbbi esetleges sérülést is elkerülhetsz, ha időben észreveszed a rá utaló jeleket. Tehát akkor is menj, ha azt érzed, majd kicsattansz az egészségtől, hogy hosszú távon hódolhass a szenvedélyednek egészségesen, és sérülésmentesen!

Most pedig különösen megéri OTP Egészségpénztári számlát nyitni, mivel azon keresztül fizetheted az egészségügyi kiadásokat, például a szűrővizsgálatokat, de bizonyos sporteszközök, valamint gluténmentes élelmiszerek vásárlását is fedezheted a számládról. Sőt, további előny, hogy még spórolhatsz is, hiszen az erre a számlára feltöltött összeg közel 20%-kal kamatozik, így adó-visszatérítésként visszaigényelhető a személyi jövedelemadóból a bevallásban, évente max. 150 ezer Ft összegben. Az ott összegyűjtött egyenleget pedig bármikor felhasználhatod különféle sporteszközökre, például fitballra, gumiszalagra, SMR hengerre, futóórára, de akár nőgyógyászati, urológiai szűrésre, vagy gyógymasszázsra, masszázs eszközökre, sőt, gluténmentes élelmiszerre is. Mielőtt azonban sporteszközt veszel, nézz utána, hogy elszámolható-e, mert nem minden sporteszköz az.

Tehát csupán egy kis odafigyeléssel plusz forrásokhoz juthatsz, mivel azt is megteheted, hogy „összekötöd” online az OTP Egészségpénztári kártyát a hagyományos bankkártyáddal, így még a befizetéssel sem kell bajlódni, mivel az összeg levonása automatikusan történik Egészségkártyás fizetéskor a bankkártyáról. Ugye milyen egyszerű?

Szóval nincs más dolgod, csak az, hogy Egészségkártyával fizess, és hogy elfogadóhelyen vedd igénybe az egészségügyi szolgáltatást, vagy az adott terméket (pl. a www.penztarbolt.hu webshopban, a dm vagy a Rossmann üzleteiben, és a pénztári partner orvosoknál). További részletekért pedig látogass el a weboldalra.

Tovább olvasok

Videók

Kép

Edzés, táplálkozás, pihenés és a menstruáció: hogyan tudsz a ciklusod rabságából jól kijönni?

Érezted már azt, hogy szervezeted hormonális változásai által kiszolgáltatottá válsz rendszeresen? Nem vagy egyedül, de segítünk hogy ne így legyen!

Kép

Futócipőteszt: Itt a New Balance FreshFoam X 1080v13, a márka eddigi legpárnázottabb modellje!

Októberben dobta piacra a New Balance a FreshFoam X család legújabb változatát, a FreshFoam X 1080v13-at, amiről most a New Balance Run Club két edzője, Prisznyák Gyula és Tamás Máté mondja el a tapasztalatait!

Kép

Csatlakozz a Runner's World sportkutatásához, és vegyél részt nyereményjátékunkon!

Kedves Futótársunk! A nyereményjátékunk sorsolása már lezárult, azonban a garantált ajándékod továbbra is átveheted a kérdőív kitöltése után!

Kép

5 fontos tanács, amit fogadj meg, mielőtt elindulsz futni az esőben

Futóként szinte elkerülhetetlen, hogy esőben is fuss, még akkor is, ha nagyon nincs ínyedre. Pedig érdemes néha direkt esős időben is elindulni, még akár akkor is, ha amúgy nem terveztél futni aznap, mivel így is szoktatod magad az esős futásokhoz. Hogy miért fontos ez? Azért, mert lehet, hogy életed egyik legfontosabb versenyén végig szakadó esőben kell majd futnod…

Kép

3 ok, amiért érdemes futás után (is) kávézni

Amennyiben te is a kávéimádók táborát erősíted, és el sem tudod képzelni a reggeleidet kávé nélkül, úgy szuper hírünk van! Kávézni igenis ér, ráadásul nem csak futás előtt, hanem testmozgás után is bizonyítottan egészségesnek számít egy bögre forró fekete!

Kép

8 kérdés, ami abban segít, hogy jobb futóvá válj!

Amikor elérsz egy fontos célt futóként, olykor nehéz a motivációt tovább menteni és haladni egy újabb cél felé. Ezt az időszakot – túl azon, hogy figyelmet szentelsz a regenerációra is – érdemes visszatekintéssel folytatni.