Iratkozz fel hírlevelünkre!
Magazin előfizetés

8 kérdés, ami abban segít, hogy jobb futóvá válj!

motiváció, mentális felkészülés, verseny után,
Facebook
Twitter
Pinterest
Amikor elérsz egy fontos célt futóként, olykor nehéz a motivációt tovább menteni és haladni egy újabb cél felé. Ezt az időszakot – túl azon, hogy figyelmet szentelsz a regenerációra is – érdemes visszatekintéssel folytatni.

Olyan témákra érdemes fókuszálni, amelyeken keresztül felmérheted, hogy mi az, ami jól működött, jól sikerült a felkészülés és a verseny során, s mi az, amin javítani szükséges. A következő nyolc kérdés segít számodra abban, hogy rátekinthess az eddig megtett útra.

Hogyan tekints az elért eredményre, ha nem sikerült jól a verseny?

Mindenképpen szánj időt arra, hogy megünnepeld, amit elértél akkor is, ha másként alakult a tervezetthez képest az eredmény vagy a versenyen megélt érzések sora. Biztosan találsz így is olyasmit, amire büszke lehetsz. Például lehet, hogy nem érted el a célidőt, de büszke vagy magadra, amiért nem adtad fel, miközben nehézségeid adódtak? A tempó nem, de a frissítés a tervek szerint sikerült, esetleg a verseny előtti mentális rákészülés alakult jól? Ezek mind fontos eredmények, amikre igenis lehet büszkének lenni!

Hogyan sikerült a verseny az előzetes tervvel szemben?

Ha tökéletesen végrehajtottad a versenytervet – eredménytől függetlenül – az remek munka! Ha úgy érzed, hogy másként alakult a tervhez képest, szedd össze azokat a pontokat, ahol szerinted hibáztál. Azt is tekintsd át, hogy ezek közül, mely tényezők azok, amelyek tőled függetlenek, mert például a kedvezőtlen időjárást nem tudod befolyásolni, a verseny kimenetelét azonban meghatározhatja. Utólag az is biztosan látható, hogy például valóban reális tervet raktál össze a verseny napjára. Itt jön be az időjárás kérdése: lehet, hogy elbírtad volna az iramot, ám egy váratlan meleg borított mindent, te azonban mégis ragaszkodtál az edzések során megfutott tempóhoz? Ez például szinte biztosan kedvezőtlenül befolyásolhatja a célidőt, viszont jó hír, hogy ilyen „hiba” nagyon könnyen korrigálható a következő versenyen.

Mit tanultál az edzések és a verseny során?

Ez a kérdés szándékosan tág, valószínű a többi kérdésre adott válaszodban is ott lesz a válasz erre. Tekints rá, hogyan épült fel a felkészülés és hogyan zajlott a verseny. Volt valami, ami meglepett a versenyen az edzéseken tapasztaltakhoz képest? Miben tért el a valóság az elvárásaidtól?

motiváció, mentális edzés, verseny után, regeneráció, versenycél,
forrás: Getty Images

Élvezted a felkészülést és a versenyt?

Az is fontos, hogy miért élvezted és miért nem. Légy őszinte magadhoz, mert ez visz majd tovább téged. Természetesen lehettek a felkészülés során kevésbé kedvelt időszakok vagy edzések, keresd meg, hogy mikor és mi nem ment jól, mi okozta a nehézséget. Ha például utáltál korán kelni és egyedül futni sötét hajnalokon, legközelebb keress futótársat ezekhez az edzésekhez, akárcsak a résztávokhoz, vagy a hosszúfutásokhoz, ha azok voltak nehezek.

A verseny mely szakaszai voltak kemények?

Ezt különösen fontos átgondolni, hogy a következő alkalomra kiküszöböld a hibákat. Például dombos volt a pálya és ez nehézséget jelentett? Talán több dombos edzést kell akkor végezned, vagy olyan versenyt kell választanod, ami sík. Nem ment olyan jól a frissítés? Nagy tapasztalattal rendelkező futók számára is gyakori kísérletezés eredménye a megfelelő frissítés. Nagyon sokféle termékkel és stratégiával kell próbálkozni ahhoz, hogy rátalálj a számodra jól működő rendszerre. Ráadásul a versenyt megelőző napok és a versenydrukk is komolyan befolyásolja az emésztőrendszer állapotát. Ha külföldön versenyzel, érdemes a verseny utáni napokra időzíteni a helyi finomságok megkóstolását! Ide tartozik az esetleges időeltolódás miatti fáradtság, a „jet lag” problémája is, amit nagyon fontos belekalkulálni a versenyzés előtti napokba. Sok múlhat azon, ha nem tudsz átállni a verseny helyszínének időzónájára!

Mit csináltál jól?

Elérted a célidőt, szerinted miért? Mit csináltál az edzés vagy a verseny alatt, ami segített ebben? Kiegyenlített tempót tartottál az egész futás során, nem lassultál – hogyan lehetséges? Mit csináltál az edzéseken, ami javította az állóképességedet?

Miben tudsz fejlődni a következő versenyre?

Az eddig kapott válaszok valószínű segítenek abban, hogy eldöntsd, mi lesz a fő hangsúly a következő felkészülési ciklus során. Ez bármi lehet a következetesség javításától, a rutin megváltoztatásáig (változatosabb edzőhelyek például), vagy akár az, hogy szórakoztatóbbá tedd az edzéseket. Szóval nem feltétlenül a gyorsulásban lehet csak gondolkodni!

Hol szeretnél tartani futóként hat hónap vagy egy év múlva?

Alap személyügyi kérdés a dolgozók motivációjának felmérése során, de futóként is válaszolhatsz rá! Képzeld el azt a futót, aki lenni szeretnél a jövőben, és ennek megfelelően alakítsd a futáshoz való hozzáállásodat, az edzéseidet, az életmódodat vagy ami szükséges lehet és reális a megvalósítása!

Galéria / 3 kép

Mentális regeneráció futás után

Megnézem a galériát
Tovább olvasok

Videók

Kép

3 szűrővizsgálat, amire minden évben menj el, ha aktív életmódot folytatsz

Hobbi sportolóként nyilvánvalóan figyelsz a megfelelő mennyiségű pihenésre, a testi-lelki egyensúlyra, egészségesen táplálkozol, és rendszeresen mozogsz legyen az futás, kerékpározás, úszás, vagy épp valamilyen fitnesz tevékenység. Azonban mennyire vagy tudatos a megelőzést illetően?

Kép

Edzés, táplálkozás, pihenés és a menstruáció: hogyan tudsz a ciklusod rabságából jól kijönni?

Érezted már azt, hogy szervezeted hormonális változásai által kiszolgáltatottá válsz rendszeresen? Nem vagy egyedül, de segítünk hogy ne így legyen!

Kép

Futócipőteszt: Itt a New Balance FreshFoam X 1080v13, a márka eddigi legpárnázottabb modellje!

Októberben dobta piacra a New Balance a FreshFoam X család legújabb változatát, a FreshFoam X 1080v13-at, amiről most a New Balance Run Club két edzője, Prisznyák Gyula és Tamás Máté mondja el a tapasztalatait!

Kép

Csatlakozz a Runner's World sportkutatásához, és vegyél részt nyereményjátékunkon!

Kedves Futótársunk! A nyereményjátékunk sorsolása már lezárult, azonban a garantált ajándékod továbbra is átveheted a kérdőív kitöltése után!

Kép

5 fontos tanács, amit fogadj meg, mielőtt elindulsz futni az esőben

Futóként szinte elkerülhetetlen, hogy esőben is fuss, még akkor is, ha nagyon nincs ínyedre. Pedig érdemes néha direkt esős időben is elindulni, még akár akkor is, ha amúgy nem terveztél futni aznap, mivel így is szoktatod magad az esős futásokhoz. Hogy miért fontos ez? Azért, mert lehet, hogy életed egyik legfontosabb versenyén végig szakadó esőben kell majd futnod…

Kép

3 ok, amiért érdemes futás után (is) kávézni

Amennyiben te is a kávéimádók táborát erősíted, és el sem tudod képzelni a reggeleidet kávé nélkül, úgy szuper hírünk van! Kávézni igenis ér, ráadásul nem csak futás előtt, hanem testmozgás után is bizonyítottan egészségesnek számít egy bögre forró fekete!