Iratkozz fel hírlevelünkre!
Magazin előfizetés

8 kérdés, ami abban segít, hogy jobb futóvá válj!

motiváció, mentális felkészülés, verseny után,
Facebook
Twitter
Pinterest
Amikor elérsz egy fontos célt futóként, olykor nehéz a motivációt tovább menteni és haladni egy újabb cél felé. Ezt az időszakot – túl azon, hogy figyelmet szentelsz a regenerációra is – érdemes visszatekintéssel folytatni.

Olyan témákra érdemes fókuszálni, amelyeken keresztül felmérheted, hogy mi az, ami jól működött, jól sikerült a felkészülés és a verseny során, s mi az, amin javítani szükséges. A következő nyolc kérdés segít számodra abban, hogy rátekinthess az eddig megtett útra.

Hogyan tekints az elért eredményre, ha nem sikerült jól a verseny?

Mindenképpen szánj időt arra, hogy megünnepeld, amit elértél akkor is, ha másként alakult a tervezetthez képest az eredmény vagy a versenyen megélt érzések sora. Biztosan találsz így is olyasmit, amire büszke lehetsz. Például lehet, hogy nem érted el a célidőt, de büszke vagy magadra, amiért nem adtad fel, miközben nehézségeid adódtak? A tempó nem, de a frissítés a tervek szerint sikerült, esetleg a verseny előtti mentális rákészülés alakult jól? Ezek mind fontos eredmények, amikre igenis lehet büszkének lenni!

Hogyan sikerült a verseny az előzetes tervvel szemben?

Ha tökéletesen végrehajtottad a versenytervet – eredménytől függetlenül – az remek munka! Ha úgy érzed, hogy másként alakult a tervhez képest, szedd össze azokat a pontokat, ahol szerinted hibáztál. Azt is tekintsd át, hogy ezek közül, mely tényezők azok, amelyek tőled függetlenek, mert például a kedvezőtlen időjárást nem tudod befolyásolni, a verseny kimenetelét azonban meghatározhatja. Utólag az is biztosan látható, hogy például valóban reális tervet raktál össze a verseny napjára. Itt jön be az időjárás kérdése: lehet, hogy elbírtad volna az iramot, ám egy váratlan meleg borított mindent, te azonban mégis ragaszkodtál az edzések során megfutott tempóhoz? Ez például szinte biztosan kedvezőtlenül befolyásolhatja a célidőt, viszont jó hír, hogy ilyen „hiba” nagyon könnyen korrigálható a következő versenyen.

Mit tanultál az edzések és a verseny során?

Ez a kérdés szándékosan tág, valószínű a többi kérdésre adott válaszodban is ott lesz a válasz erre. Tekints rá, hogyan épült fel a felkészülés és hogyan zajlott a verseny. Volt valami, ami meglepett a versenyen az edzéseken tapasztaltakhoz képest? Miben tért el a valóság az elvárásaidtól?

motiváció, mentális edzés, verseny után, regeneráció, versenycél,
forrás: Getty Images

Élvezted a felkészülést és a versenyt?

Az is fontos, hogy miért élvezted és miért nem. Légy őszinte magadhoz, mert ez visz majd tovább téged. Természetesen lehettek a felkészülés során kevésbé kedvelt időszakok vagy edzések, keresd meg, hogy mikor és mi nem ment jól, mi okozta a nehézséget. Ha például utáltál korán kelni és egyedül futni sötét hajnalokon, legközelebb keress futótársat ezekhez az edzésekhez, akárcsak a résztávokhoz, vagy a hosszúfutásokhoz, ha azok voltak nehezek.

A verseny mely szakaszai voltak kemények?

Ezt különösen fontos átgondolni, hogy a következő alkalomra kiküszöböld a hibákat. Például dombos volt a pálya és ez nehézséget jelentett? Talán több dombos edzést kell akkor végezned, vagy olyan versenyt kell választanod, ami sík. Nem ment olyan jól a frissítés? Nagy tapasztalattal rendelkező futók számára is gyakori kísérletezés eredménye a megfelelő frissítés. Nagyon sokféle termékkel és stratégiával kell próbálkozni ahhoz, hogy rátalálj a számodra jól működő rendszerre. Ráadásul a versenyt megelőző napok és a versenydrukk is komolyan befolyásolja az emésztőrendszer állapotát. Ha külföldön versenyzel, érdemes a verseny utáni napokra időzíteni a helyi finomságok megkóstolását! Ide tartozik az esetleges időeltolódás miatti fáradtság, a „jet lag” problémája is, amit nagyon fontos belekalkulálni a versenyzés előtti napokba. Sok múlhat azon, ha nem tudsz átállni a verseny helyszínének időzónájára!

Mit csináltál jól?

Elérted a célidőt, szerinted miért? Mit csináltál az edzés vagy a verseny alatt, ami segített ebben? Kiegyenlített tempót tartottál az egész futás során, nem lassultál – hogyan lehetséges? Mit csináltál az edzéseken, ami javította az állóképességedet?

Miben tudsz fejlődni a következő versenyre?

Az eddig kapott válaszok valószínű segítenek abban, hogy eldöntsd, mi lesz a fő hangsúly a következő felkészülési ciklus során. Ez bármi lehet a következetesség javításától, a rutin megváltoztatásáig (változatosabb edzőhelyek például), vagy akár az, hogy szórakoztatóbbá tedd az edzéseket. Szóval nem feltétlenül a gyorsulásban lehet csak gondolkodni!

Hol szeretnél tartani futóként hat hónap vagy egy év múlva?

Alap személyügyi kérdés a dolgozók motivációjának felmérése során, de futóként is válaszolhatsz rá! Képzeld el azt a futót, aki lenni szeretnél a jövőben, és ennek megfelelően alakítsd a futáshoz való hozzáállásodat, az edzéseidet, az életmódodat vagy ami szükséges lehet és reális a megvalósítása!

Galéria / 3 kép

Mentális regeneráció futás után

Megnézem a galériát
Tovább olvasok

Videók