Iratkozz fel hírlevelünkre!
Magazin előfizetés

A "master" korosztály örömteli pillanatai – bízz benne, hogy vannak!

futás 40 felett, motiváció,
Facebook
Twitter
Pinterest
Valljuk be ebben az életkorban, számos olyan jelenséget tapasztalhatunk, ami korábban nem volt jellemző és ami jelzi az idő kíméletlen elmúlását. De bizton állítjuk, hogy nem érdemes komolyan nekikeseredni, mert érhetnek sportsikerek most is!

A master korosztály egyes országokban a 35, máshol a 40 és a fölöttiek körét jelenti, mindenképpen az érettebb korú futókra használják ezt a jelzőt. Amikor elérkezik az idő, hogy átlépj e világba, idővel jelentkeznek a változás fizikai jelei is. Olyan izmok húzódnak meg olykor vagyis inkább egyre gyakrabban, amelyek a múltban ugyanilyen terhelés mellett gond nélkül vették az akadályt. A fájdalom és a regeneráció a vártnál tovább tart egy csúcsterhelés után. Verseny másnapján olyan merevek a tagjaid, mint a deszka, és valahogy a hát is gyakrabban sajog. Könnyen lehet, hogy a leggyorsabb időket és a legnagyobb diadalokat a visszapillantó tükörből szemléled csupán.

A másik oldalon azonban ott van az, hogy a futás pont attól válik élvezetesebbé, ha bizonyos változtatásokat és változásokat figyelembe veszel annak érdekében, hogy egészséges maradj és hosszú távon is futóképes.

Jó példa erre az, ha az évek múlásával több pihenőnapot hagysz magadnak. A kemény edzések és versenyek utáni teljes felépüléshez most már biztosan több idő kell. Az is lehet, hogy akár több hét is beletelhet, mire újra rendszeresen tudsz edzeni. De ne érezz emiatt bűntudatot, gondolj úgy erre az időszakra, hogy ez a legbölcsebb, amit tehetsz azért, hogy utána újra visszatérhess egy komolyabb terheléssel járó edzésmunkához.

futás 40 felett, master, futás idős korban, futóedzés,
forrás: Getty Images

Ám van még más is, ami abban segíthet, hogy távol tartsd magadat a sérülésektől, valamint szórakoztatóbbá tedd életed ezen szakaszát futóként!

1. Tégy több keresztedzést a rutinodba, hogy ne csak ugyanazokat a futóizmokat dolgozd meg újra és újra. A motiváció és az izgalom fenntartása érdekében válassz olyan tevékenységeket, amiket szívesen végzel és részesítsd előnyben a felsőtestet is aktivizáló mozgásformákat, mivel ez a testrészünk is hajlamos elveszíteni erejét az életkor előrehaladtával.

2. Lazíts a nehéz edzéseken, tedd őket kevésbé megterhelővé. Csökkentsd például az intervallumok számát és a résztávok hosszát. Ha eddig nem tetted, próbáld ki a terepfutást. Az erdő adta szintkülönbségek elvégzik a futóedzés könnyű-nehéz szakaszainak váltakozását, de ebben is érdemes a konzervatívabb iramokat választani, akár felfelé, akár lefelé haladsz.

futóedzés, futás nyáron, futás 40 felett,
forrás: Getty Images

3. Ha futócél választás előtt állsz, részesítsd előnyben a hosszabb, de lassabb versenycélokat. Egy érettebb szervezet izomzata és elméje számára például a rövidebb, hosszabb ultratávok nagyon jól passzolnak. Az ultrafutás tipikusan nem a fiatalok sportja, csak példaként jelezzük, hogy a világ legnagyobb és legnépszerűbb terepultra megmérettetésén, az UTMB-n (170 km / 10000 m) az átlagéletkor 43 év! Ne elsősorban a teljesítményre helyezd a hangsúlyt, hanem a kalandra és élvezd a csodás kilátást, amit a hegycsúcsok kínálnak.

Runner’s World 2022/02 (digitális verzió)

Runner’s World 2022/02 (digitális verzió)

„Minden lapszámot imádok, és hiába olvasom el a készítés folyamatában úgy legalább négyszer a cikkeket, alig várom, hogy nyomtatásban is megjelenjen és átlapozhassam újra az egészet! Fantasztikus szakértőink és szerzőink ezúttal is mindent megtettek azért, hogy ne csak hasznos tanácsokkal, de izgalmas olvasmányokkal is ellássanak, és segítsenek téged a versenyszezonból és magadból is kihozni a maximumot az előtted álló hetekben.” – írja Birta Brigi, a lap főszerkesztője. A Runner’s World e lapszámának címlapján a friss maratonista, Nyári Diána színésznő szerepel, aki első maratoni élményeit osztja meg velünk a belső oldalakon. Először lefutni ezt a távot mindenki számára hatalmas élmény, rajta keresztül újra átélhetjük az elsőt, vagy épp álmodozhatunk róla! Csere Gáspár többszörös félmaratoni és maratoni országos bajnokkal az idei terveiről és tavaly év tapasztalatairól beszélgettünk. Izgalmas célokkal vágott neki 2022-nek, mi pedig nagyon kíváncsiak vagyunk, mit valósít meg! A magazinban egy 24 oldalas Giro d’Italia mellékletet is találsz, hiszen megjelenésünk után itt a Nagy Rajt, ezúttal Budapestről indul a legendás kerékpáros verseny! Sok érdekes infót olvashatsz a versenyről, hasznos tanácsokat a bringázásról, na meg exkluzív interjút az 1987-es győztessel, Stephen Roche-sal és Valter Attilával! Hogy a futóversenyeid jól sikerüljenek, futóedző szakértőnk versenychecklistet készített neked, így a nem várt akadályokra is felkészülhetsz, és boldogan érhetsz célba! Azt pedig mind tudjuk, hogy az edzéseken túl a megfelelő táplálkozás is mennyire fontos a jó teljesítmény és egészséges közérzet miatt, táplálkozási rovatunkban egy Street Kitchen mellékletet is találsz olyan harapnivalókkal, amelyek gyors energiaforrást jelentenek edzés vagy versenyek előtt! Még több információ: ITT

1095 Ft 995 Ft

Megnézem

4. Persze attól, mert master korosztályba léptél, közel sem kell feladni a jó teljesítmény gondolatát. Hiszen éppen ott érhet csúcsra egy hobbifutó karrierje, pláne olyan versenyeken, ahol díjazzák a korosztályos teljesítményeket is. Figyeld a kiírásokat és válassz úgy versenycélt, hogy az saját, egyéni ambícióidat is támogassa! Ezen felül pedig értékeld az egész élményt és légy hálás a vélhetően átlagon felüli fizikai állapotodért!

Galéria / 6 kép

6 gyakorlat a hát alsó szakaszának erősítésére

Megnézem a galériát
Tovább olvasok

Videók