Iratkozz fel hírlevelünkre!
Magazin előfizetés

Be kell melegíteni a maraton előtt?

maraton, bemelegítés, versenytempó,
Facebook
Twitter
Pinterest
Vagy majd a verseny során bemelegszünk? Ez a másik opció, ugye? De nézzük, mit javasol egy profi maratonista!

A kétszeres kanadai olimpiai maratonfutó, Reid Coolsaet fog választ adni a kérdésre. Fussunk is picit előre: szerinte kell a bemelegítés, azonban nem érdemes túlzásokba esni ebben sem.

Gyakori téma a bemelegítés fontossága. Na de egy maraton előtt, ami amúgy is hosszú és idő, mire a rajtot követően megtaláljuk a helyünket, ami pont elég lehet ahhoz, hogy bemelegedjünk és felvegyük a versenytempót… Valóban hasznunkra válik?

Olvasd el ezt is!

A bemelegítés kulcsfontosságú tevékenység, ami felkészíti az izomzatot a rá váró fizikai feladatra. A belső testhőmérséklet növelésével a bemelegítés felgyorsítja az izomzat oxigénellátását, elősegítve az optimális teljesítményt. Ezenkívül a bemelegítés fokozza az izmok véráramlását, felkészít az erőfeszítésre, és hatékonyan csökkenti a sérülések kockázatát.

Viszont itt jön egy fontos szempont. Rövidebb versenyek előtt – mint például egy 5 vagy 10 kilométeres futam – nem kell különösebben spórolni a rendelkezésre álló belső tartalékokkal, mert túlságosan rövid a táv ahhoz, hogy akár egy picit hosszabbra vagy gyorsabbra nyúlt bemelegítés komolyan befolyásolja a versenyeredményt. Ám egy 3-4 óra hosszig tartó futás előtt, mint amilyen például egy maraton, csínján kell bánni az erőforrásokkal.

maraton, bemelegítés, versenytempó,
forrás: Getty Images

Reid Coolsaet azt javasolja, hogy mindenképpen élj a bemelegítés előnyeivel, ám semmiképpen ne hosszan, 5-10 perc futás, benne 3-4 repülővel éppen elegendő ahhoz, hogy a rajtot követően mielőbb ráállhass a versenytempóra. Ugyan sok maratoni futó bemelegítő tempóban fut a verseny első öt vagy tíz percében, ám ha fontos számodra az elérhető legjobb teljesítmény, akkor vétek hátrányt begyűjteni az első másfél-két kilométeren, mert nem biztos, hogy le tudod dolgozni a táv során, mely önmagában is komoly kihívást jelent. Ugyanakkor egy hosszabb, 10 percen túli bemelegítés kontraproduktívnak bizonyulhat, még egy gondos szénhidráttöltést végzett futó számára is. A jó felkészülés mellett a bemelegítés lehet sokak számára a kulcs az egyéni legjobb eredmény felé, főleg akkor, ha már egyébként is perceket tudsz csupán javítani egy hosszú távon. Ugyanis pontosan perceket veszíthetsz, ha hideg izomzattal rajtolsz. Ezért ne hagyd ki a verseny előtti rövid átmozgatást - készítsd elő az izomzatod, takaríts meg energiát, és küzdj meg a távval a legjobb tudásod szerint!

Galéria / 4 kép

Regeneráló smoothie-k edzés utánra

Megnézem a galériát
Tovább olvasok

Videók