Iratkozz fel hírlevelünkre!
Magazin előfizetés

Ilyen hatással van a mentális fáradtság a teljesítményedre

futas mentalisfaradtsag edzes test lelek psziche
Facebook
Twitter
Pinterest
A legújabb amerikai kutatások szerint az "agyi állóképesség" fejlesztése jótékony hatással lehet a fizikai teljesítményre. Egy friss tanulmány szerint ugyanis sikerült igazolni a mentális fáradtság sportteljesítményre gyakorolt negatív hatásait.

A vizsgálat fő fókuszpontja a képernyő előtt töltött idő futásra gyakorolt hatása volt, mivel a szakemberek feltételezése szerint egy mentálisan kimerítő nap után kevésbé van kedve a hobbi futóknak edzeni. Ennek legfontosabb oka az, hogy az agyi fáradtság kihat a fizikai erőnlétre, állapította meg az International Journal of Sports Physiology and Performance című folyóiratban megjelent új tanulmány.

A kutatók 16 férfi és nő esetében vizsgálták a mentális fáradtság hatását. Első körben arra kérték őket, hogy bonyolult kognitív feladatokat végezzenek el súlyzós edzés előtt, majd ismét egy 20 perces kerékpáros sprint edzés előtt, miközben olyan változókat mértek, mint a hangulat, a megtett távolság, a leadott teljesítmény, a pulzusszám és a laktátszint. A kísérlet során a kutatók összehasonlították a vizsgálatban részt vevők leadott teljesítményét a szellemi terhelés előtt, és azt követően, mely során megállapításra került, hogy a koncentrációt igénylő feladatok elvégzése után egyértelműen megnőtt az agyban a stressz mérhető szintje, amit igazoltak az edzési adatok is. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy annak ellenére, hogy fizikailag jól is teljesített a vizsgált alanyok többsége, előfordult például olyan, hogy hamarabb befejezte az edzést, vagy a szokásosnál nehezebbnek érezte a kiírt feladatokat.

Tanácsok Michael Phelps olimpikon úszótól a mentális egészségért
Tanácsok Michael Phelps olimpikon úszótól a mentális egészségért Tanácsok Michael Phelps olimpikon úszótól a mentális egészségért

A kísérletet az angliai Birminghami Egyetem Sport-, Testmozgás- és Rehabilitációs Tudományok Iskolájának kutatója Christopher Ring Ph.D. vezette, aki azt a véleményt osztja, hogy a rövid ideig tartó megterhelésekre, mint például sok, rövidszakaszos sprintből álló edzésre nincs hatással a mentális fáradtság, mivel azok 60-180 másodpercet tartó hirtelen erőkifejtések. Azonban a tartós koncentrációt és kitartást igénylő erőnléti vagy állóképességi edzésnél már döntő tényező a szellemi frissesség. "Régóta tudjuk, hogy az agy, és különösen az érzékelés fontos szerepet játszik a sportteljesítményben, ami rávilágít arra, hogy a mentális fáradtság milyen jelentős változásokat okozhat az edzésmunkában" - mondta a szakember.

A mentális fáradtság az általános definíció szerint olyan állapot, amikor az agy kimerültnek és túlterheltnek érzi magát. Ez a fáradtság olyankor jelentkezik, amikor hosszú ideig tartó intenzív kognitív tevékenységet végzünk, mint például komplex gondolkodás, döntéshozatal, problémamegoldás vagy koncentráció. Több tényezőből is eredhet, de a leggyakoribb okai között a hosszú időn át tartó munkát, vagy tanulást, a stresszt, a túlzott feladatokat és kötelezettségeket, a kevés pihenést és alvást, valamint a sok figyelmet igénylő tevékenységeket sorolják a szakemberek, akik egyet értenek abban is, hogy a mentális és fizikai egészség szorosan összekapcsolódik. Ezért a kutatók tanulmányukban azt javasolták, hogy a sportolók és az edzők tudatosítsák még jobban, hogy a mentális fáradtság milyen szerepet játszhat a teljesítményben, de kitértek például a közösségi média hatására is.

"Önmagában az okostelefonokon, tableteken töltött idő, a cél nélküli böngészés nem vezet mentális fáradtsághoz, azonban a sportolók által az edzések előtt közvetlenül fogyasztott intenzív tartalom már csökkentheti az általános agyi teljesítményt" - hívja fel a figyelmet Ring doktor.

Rakonczay Gábor 9 tippje, hogy fejben is erős legyél a futáshoz
Rakonczay Gábor 9 tippje, hogy fejben is erős legyél a futáshoz Rakonczay Gábor 9 tippje, hogy fejben is erős legyél a futáshoz

Dr. Paul Nestadt, a Johns Hopkins School of Medicine pszichiátriai és viselkedéstudományi tanszékének adjunktusa szerint a szellemi fáradtság hatásai legalább 20 percig fennmaradhatnak a reakcióidő lelassult az állapot miatt, de idővel fokozatosan javítható a helyzet. "Néha egyszerűen csak szükség van rövid időre, például fél óra várakozásra a mentálisan megterhelő feladatok és az edzés között. Ez nagyon hasznos lehet" - állítja a szakember, aki azt is tanácsolja, hogy érdemes az agyra úgy tekinteni, mint egy olyan szerv, amit táplálni kell. A hosszú távú stratégiák közé tartozik a stresszforrások kezelése, az alvási szokások javítása. A mentális fáradtság kezelése és enyhítése érdekében fontos, hogy megfelelő időt szánjunk a pihenésre, alvásra és regenerációra. Hasznos lehet a stresszkezelési technikák alkalmazása, a kiegyensúlyozott életmód fenntartása, a rendszeres testmozgás mellett a relaxációs gyakorlatok végzése. Fontos a hatékony időbeosztás és prioritások meghatározása is, hogy elkerüljük a túlzott terhelést és a túl sok feladat egyszerre való végrehajtását.

Dr Ring szerint azonban elég egy roppant egyszerű stratégia rendszeres alkalmazása: "Kezdésnek első lépésként próbáljuk ki, hogy a következő futás előtt legalább 30 percre letesszük az okostelefont" - javasolta a szakember. Talán ez tényleg megfontolandó!

Galéria / 15 kép

15 könyv a mentális egészségedért

Megnézem a galériát

https://www.runnersworld.com/news/a43697379/mental-fatigue-impairs-physical-performance-study/

Tovább olvasok

Videók