Iratkozz fel hírlevelünkre!
Magazin előfizetés

Nem elég a tüneteket kezelni - Figyelj a futósérülések lelki okaira is!

Nem elég a tüneteket kezelni - Figyelj a futósérülések lelki okaira is!
Facebook
Twitter
Pinterest
Ha lesérülünk, pláne, ha komolyan, elkezdünk végre jobban figyelni a testünkre: ilyenkor hajlamosak vagyunk észbe kapni, többet pihenni, hengerezni, jön a jeges fürdő, a különféle krémek és masszázsok. A legtöbben nem is gondolnak rá, pedig a rehabilitáció egyik nagyon fontos eleme a lélek is: a sérüléseknek legtöbbször lelki okai vannak, amiket ugyanúgy gyógyítani kell, mint a fizikai tüneteket.

Sérülés: trauma vagy megoldandó feladat?

A sérülések nagy része a pihenés hiányából, a túlterhelésből adódik, de a nem megfelelő bemelegítés, nyújtás is lehet az ok. Ám a lelki dolgokról sokkal kevesebbet beszélünk a téma kapcsán, pedig ez is egy nagyon fontos elemét képezi a gyógyulási folyamatoknak. Pólyán Edina pszichológus, sportszakpszichológus szerint az egyik első és legfontosabb dolog az, hogy a sérülés általi krízist fel kell tudni dolgozni. ,,Mindegy, hogy maga a sérülés visszatérő, vagy hirtelen bekövetkező, akut probléma, a sportoló számára mindenképpen krízist jelent. Ebben a szituációban az egyénnek egy váratlan, fenyegető körülménnyel kell szembenéznie, amit szokásos problémamegoldó eszközeivel nem tud megoldani, a korábban megélt egyensúlyi állapot felborul. Fontos tényező ebben a folyamatban a sportoló személyisége: az, hogy milyen védőfaktorokkal rendelkezik, hogyan értelmezi a sérülését, milyen jelentést tulajdonít neki. Ez meghatározza az érzelmi reakcióját, ami befolyásolja a rehabilitációhoz való hozzáállását. Például az a sportoló, akinek a teljes énképét a sportolói identitás fedi le, sérülését sokkal nagyobb traumaként fogja felfogni, hiszen életének egyetlen pillére veszélybe kerül; ilyenkor számos esetben negatív pszichés tünetek társulhatnak az amúgy is fenyegetést jelentő helyzethez: szorongáshoz, hangulatzavarhoz kapcsolódó tünetek, koncentrációs problémák. Előfordulhat az is, hogy a sportoló túl korán akar visszatérni a sérülésből, mert úgy érzi, hogy lemarad, ez önmagában hordozza a további sérülések vagy az állapotrosszabbodás kockázatát. Alapvető kérdés, hogy maga a versenyhelyzet, a kihívás a sportoló számára pozitív stresszt jelent-e, vagy éppen az ellenkezőjét, fokozott negatív stresszt él-e át ilyen esetekben, ez ugyanis szintén megnövelheti a sérülés esélyét, hiszen másképpen reagál a teste az adott szituációban.”

futas
forrás: Getty Images

Keresd meg a probléma gyökerét!

A leggyakoribb futósérülésekkel a legtöbb futónak meg kell küzdenie: a térd, az ínszalagok, az Achilles a legproblémásabb területek, amiknél érdemes megvizsgálni nemcsak azt, hogy mi a sérülés közvetlen kiváltója, hanem azt is, ami idáig elvezetett. A szakember szerint csak az alapok vizsgálata után lehet hosszú távú megoldást találni.

„Sérülés és sérülés között is van különbség. Szükséges megnézni, hogy milyen tényezők járulhattak hozzá a probléma kialakulásához: hogyan épült fel az edzésmunka, fokozott volt-e a terhelés, megfelelő volt-e a bemelegítés? Milyen volt a sportoló aktuális állapota? Még ilyen esetekben is vannak/lehetnek olyan tényezők, amiket az egyén nem képes befolyásolni, kontroll alatt tartani (csapatsportban pl. az ellenfél mozdulata, viselkedése, környezeti faktorok…) A sporthoz, versenysporthoz hozzátartozik ez a kockázati faktor is. Visszatérő sérülések esetén fontos elgondolkodni, hogy vajon maga a sérülés milyen funkcióval bír, milyen állapotot tart(hat) fent. Értem ezalatt azt, hogy mondjuk a sportoló számára a sérülés jelenthet egy menekülési útvonalat az elvárt, de nem bekövetkezett sikerek, lehetséges kudarc-élmények elől. A sérülés minden esetben komplex megközelítést igényel, első körben az organikus eredetet szükséges vizsgálni, azaz: mi történt a testben. Volt-e előzménye? A sérülést megelőzte-e bármilyen szintű fájdalomérzet? Voltak-e figyelmeztető jelek? Fokozatos volt-e a terhelés? Milyen volt az erőnléte? Milyen az életmódja? Ezután rá lehet térni a pszicho-szociális körülményekre. Ideális a multidiszciplináris megközelítés, általában ennek a folyamatnak az utolsó lépcsőfoka a lelki tényezők feltérképezése.”

Indulj el a gyógyulás útján!

Ha kiderítetted, mi a probléma gyökere, mi okozza a gyakoribb sérüléseket, akkor nagyon fontos a rehabilitációba beépíteni a lelki dolgokat is. Erre pedig legalább annyi időt kell szánni, mint a különféle fizikai rehabilitációs technikákra. ,,Nagyon fontos, hogy a rehabilitáció része kell hogy legyen a mentális támogatás, hiszen a sportolónak csökkenhet az önbizalomszintje az alacsonyabb teljesítmény miatt, értéktelennek érezheti magát, illetve az esetleges újabb sérülésektől való félelme is hatással lehet későbbi teljesítményére. A sportoló sikeres rehabilitációját az őt körülvevő szakemberek sérüléshez való hozzáállása is befolyásolja, pl. hogyan kezeli az edző a sérült versenyzőjét, megváltozik-e a kapcsolatuk, milyen mértékű a környezet támogatása. Képes-e őszintén beszélni a jelentkező fájdalmakról, vagy inkább összeszorított fogakkal küzd tovább, hiszen azon az elven működik, hogy egy jó sportoló 110%-on teljesít, nem lehet gyengének mutatkozni.”

Pólyán Edina szerint ennek a folyamatnak kiemelt része az edukáció: az, hogy a sportolók tudják, mi történik velük, és a rehabilitáció során fellépő fájdalmat is tudják hova tenni: képesek legyenek különbséget tenni a veszélyes, figyelmeztető fájdalom és a rutinszerű között. Emellett a szakember szerint nagyon lényegesek még a következő elemek a rehabilitációban:

  • A hibás mozdulatsor korrekciós élményben való javítása.
  • Érdemes relaxációs gyakorlatokat megtanítani a sportolónak, ezt összekötni vizualizációval, aminek számos jótékony szomatikus (ellazulás, az izomfeszültség csökkentése, a helyes légzéstechnika elsajátítása),
  • illetve pszichés hatása van (stresszkezelés, a koncentráció növekedése).
  • Rehabilitációs napló vezetése, célok megfogalmazása.

Azt is el kell fogadni, hogy egyéni különbségek vannak abban mind a szakemberek, mind a sportolók részéről, hogy milyen módon értelmezik a tüneteket. a mögöttes lelki okok lehetőségét vizsgálják-e, hogy mit „üzenhet a lélek” , vagy racionális megközelítéssel viszonyulnak a sérüléshez. A terápiás folyamat középpontjában a sportoló áll, így személyre szabottan kell orvosolni a problémát. a lelki okok tekintetében hasznos, ha próbálunk összefüggéseket felfedezni a sérülések és az életmódunk között, és kérdéseket is megfogalmazni – így indulhatunk el az önismeret útján.

Galéria / 11 kép

Motivációs idézetek futóknak

Megnézem a galériát
Tovább olvasok

Videók

Kép

3 szűrővizsgálat, amire minden évben menj el, ha aktív életmódot folytatsz

Hobbi sportolóként nyilvánvalóan figyelsz a megfelelő mennyiségű pihenésre, a testi-lelki egyensúlyra, egészségesen táplálkozol, és rendszeresen mozogsz legyen az futás, kerékpározás, úszás, vagy épp valamilyen fitnesz tevékenység. Azonban mennyire vagy tudatos a megelőzést illetően?

Kép

Edzés, táplálkozás, pihenés és a menstruáció: hogyan tudsz a ciklusod rabságából jól kijönni?

Érezted már azt, hogy szervezeted hormonális változásai által kiszolgáltatottá válsz rendszeresen? Nem vagy egyedül, de segítünk hogy ne így legyen!

Kép

Futócipőteszt: Itt a New Balance FreshFoam X 1080v13, a márka eddigi legpárnázottabb modellje!

Októberben dobta piacra a New Balance a FreshFoam X család legújabb változatát, a FreshFoam X 1080v13-at, amiről most a New Balance Run Club két edzője, Prisznyák Gyula és Tamás Máté mondja el a tapasztalatait!

Kép

Csatlakozz a Runner's World sportkutatásához, és vegyél részt nyereményjátékunkon!

Kedves Futótársunk! A nyereményjátékunk sorsolása már lezárult, azonban a garantált ajándékod továbbra is átveheted a kérdőív kitöltése után!

Kép

5 fontos tanács, amit fogadj meg, mielőtt elindulsz futni az esőben

Futóként szinte elkerülhetetlen, hogy esőben is fuss, még akkor is, ha nagyon nincs ínyedre. Pedig érdemes néha direkt esős időben is elindulni, még akár akkor is, ha amúgy nem terveztél futni aznap, mivel így is szoktatod magad az esős futásokhoz. Hogy miért fontos ez? Azért, mert lehet, hogy életed egyik legfontosabb versenyén végig szakadó esőben kell majd futnod…

Kép

3 ok, amiért érdemes futás után (is) kávézni

Amennyiben te is a kávéimádók táborát erősíted, és el sem tudod képzelni a reggeleidet kávé nélkül, úgy szuper hírünk van! Kávézni igenis ér, ráadásul nem csak futás előtt, hanem testmozgás után is bizonyítottan egészségesnek számít egy bögre forró fekete!